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Ettl-Huber, Silvia
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Official Name
Ettl-Huber, Silvia
Alternative Name
Huber, Silvia
Main Affiliation
ĆGK Ćsterreichische Gesellschaft fĆ¼r Kommunikationswissenschaft
DGPuK - Deutsche Gesellschaft fĆ¼r Publizistik und Kommunikationswissenschaft
Akademische Titel
Mag. Dr.
Email
silvia.ettl-huber@fh-burgenland.at
ORCID
Status
staff
Research Outputs
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- Publication
490 759 - PublicationMedia in Austria ā Small Landscape, Big InfluenceAt the border to its large neighbour Germany lies the media landscape of Austria, a country with a population of over 8.4 million people. The linguistic and cultural prox-imity to its large neighbour has a decisive impact on the face of the Austrian media landscape. In addition to Austrian media, Austrians also use German media. They profit from the numerous public and commercial television channels they can re-ceive free-of-charge in their homes and they read German magazines. From an ownership perspective, the Austrian media market is to a large extent also āhome-ownedā. But there are also a handful of German co-owners who play a significant role. Media ownership and the reach of Austrian media can both be described as highly concentrated. There are numerous business and/or personal links between the owners of the major print titles. Thanks to the late introduction of commercial ra-dio and television, the public national broadcasting corporation enjoys a dominant position that has developed over time. Austria has a small media landscape with powerful influencers.
234 2 - PublicationSocial Media: Vom Kommunikationsrisiko zum Instrument der KrisenkommunikationIn der Organisationskommunikationsforschung steht derzeit ein Thema ganz oben auf der Tagesordnung: Social Media. Die Studierenden einschlƤgiger Studienrichtungen widmen sich in zahlreichen Abschlussarbeiten der Fragestellung, wie Social Media in der Organisationskommunikation eingesetzt werden kƶnnen. Die einzelnen KommunikationspraktikerInnen in Kommunikationsagenturen und Organisationskommunikation sind oft bei weitem weniger angetan von diesem Thema, wobei europaweit gesehen auch die PraktikerInnen der Frage der Integration von digitalen und sozialen Medien hƶchste PrioritƤt einrƤumen. Die Bedeutungszuschreibung sinkt aber gegenĆ¼ber den beiden Vorjahren leicht (Zerfass et al. 2012).
243 1 - PublicationEinleitung: Social Media in der Organisationskommunikation ā Kommunikationsinstrument oder Kommunikationsrevolution?Den Begriff āRevolutionā im Sinne einer grundlegenden UmwƤlzung in einem Titel zu nennen, ist schnell passiert, aber oft vermessen. Dass die rapide ansteigenden Nutzungszahlen der Social Media zu einem echten gesellschaftlichen Paradigmenwechsel gefĆ¼hrt haben, bezweifeln dennoch heute nur noch wenige. Zu deutlich ist erkennbar, wie sehr dieses Instrument das Kommunikations- und Freizeitverhalten der Menschen verƤndert hat.
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