Research Outputs

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Settingübergreifender Transfer von Erfolgsfaktoren der Netzwerkarbeit in der Gesundheitsförderung durch Evaluation: Am Beispiel der Netzwerkevaluation im Setting Kindergarten und der Netzwerkbildung im Setting Betrieb

2017-04-19, Hauer, Katharina, Braun, Carmen, Schnabel, Florian, Thaller-Schneider, Magdalena

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Sustainable health promotion in kindergarten; an empirical analysis to integrate health promotion in kindergartens

2013-06-17, Thaller, Magdalena, Gollner, Erwin

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Qualitative Expertenstudie zur Einführung des Konzepts der Bewegten Schule als Gesundheitsförderungsstrategie

2012-04, Thaller, Magdalena, Schnabel, Florian

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Promoting physical activity in primary schools : Determinants of implementing school-based physical activity interventions

2014-09-18, Thaller, Magdalena

Aim: Evidence suggests that primary schools are key environments for promoting health-enhancing physical activity. Interventions to promote physical activity such as the “Bewegte Schule” programme play an important role in preventing ill-health among children, by implementing physical activity in daily school life. The central idea is to promote informal physical activity in addition to, but outside of, normal P.E. sessions. Although many studies have shown strong associations between levels of health and physical activity, promoting physical activity in primary schools has yet to be consistently implemented. The purpose of this study was to establish factors positively influencing the implementation of physical activity in schools as well as to identify potential barriers. Method: This qualitative survey was conducted using a semi-structured interview (items were based on a literature review). Data were collected from May to June 2011. Ten teachers participated in the study. Results: Findings show that together with supportive structural frameworks, the personal interest, support levels and qualifications of teaching staff are the main factors associated with the implementation of physical activity in schools. Commitment to implementing such a programme is required from individual schools and needs the cooperation of parents. Close collaboration between schools and relevant public institutions and sport clubs play an important role. Conclusion: This study has shown that factors including structural changes and change on a personal level by key actors are necessary to implement the concept “Bewegte Schule”. Finally, the results suggest that physical activity programmes aimed at improving health and fitness in children aged 6-10 years, require a clear aim (by way of a mission statement) and a strategic implementation plan. An increased commitment to “Health in all Policies” aimed at promoting physical activity in primary schools is required. Further research is needed to develop, implement and evaluate physical activity programmes in primary schools.

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Effizienz des Programms „3000 Schritte und mehr“ – als niederschwellige Bewegungsförderungsintervention

2012-04, Gollner, Erwin, Schnabel, Florian, Schloffer, Evelyn, Thaller, Magdalena

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Transdisziplinäre Ableitung des St. Galler Management Modells zur ganzheitlichen Betrachtung von Gesundheitsförderung im Setting Kindergarten : Eine empirische Vorstudie

2013-04, Thaller, Magdalena, Gollner, Erwin

Da Gesundheitsförderung im Kindergarten überwiegend in zeitlich klar abgegrenzter Projektform stattfindet, rekonstruiert die Studie unter Verwendung des neuen St. Galler Management Modells von Rüegg-Stürm Ansätze zur ganzheitlichen Gesundheitsförderung im Kindergarten. Ziel ist es, das St. Galler Management Modell auf den Kindergarten zu übertragen, um daraus Faktoren für eine nachhaltige Implementierung von Gesundheitsförderung abzuleiten. Zur Verknüpfung von system- und managementorientierten Ansätzen mit Gesundheitsförderung wurde auf Grundlage einer theoriebasierten Exploration, eine leitfadengestützte ExpertInnenbefragung durchgeführt. Das daraus entwickelte Modell „ganzheitlicher Gesundheitsförderung im Setting Kindergarten“ zeigt eine system-orientierte Sichtweise von Gesundheitsförderung im Kindergarten sowie eine Darstellung aller potenzieller Akteure, KooperationspartnerInnen, Zielgruppen, Handlungsfelder und deren Wirkungszusammenhänge. Generelle Managementansätze können genutzt werden, um Gesundheitsförderung im Sinne einer lernenden Organisation im Kindergarten zu implementieren. Das entwickelte Modell stellt eine Strategie zur nachhaltigen Verankerung von Gesundheitsförderung im Kindergarten dar und liefert eine theoretisch fundierte Grundlage zur Entwicklung organisationstheoretischer und systemorientierter Instrumente.

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Eine quantitative Studie zur CO2 Reduktion durch erhöhten Fußverkehr bei Volksschulkindern

2012, Thaller, Magdalena, Schnabel, Florian, Gollner, Erwin

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Factors associated with promoting physical activity in primary schools („bewegte Schule“ programme) : an explorative approach

2012-09, Thaller, Magdalena, Schnabel, Florian

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Partizipation in der kommunalen Gesundheitsförderung für ältere Menschen: Förderliche und hinderliche Faktoren bei der partizipativen Planung von Aktivitäten zur Förderung der sozialen Teilhabe

2016-03, Leyrer, Barbara, Thaller, Magdalena

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Stärkung einer intersektoralen Zusammenarbeit zur Förderung der Fußgängermobilität bei Volksschulkindern

2012-09-28, Thaller, Magdalena, Schnabel, Florian, Gollner, Erwin