Research Outputs

2020 2020 2019 2019 2018 2018 2017 2017 2016 2016 2015 2015 2014 2014 2013 2013 2012 2012 2011 2011 0.0 0.0 0.5 0.5 1.0 1.0 1.5 1.5 2.0 2.0 2.5 2.5 3.0 3.0
Now showing 1 - 10 of 15
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Erfolgsfaktoren und Barrieren bei der Einführung von Social Media in KMUs

2013-04-04, Schauer, Bettina, Zeiller, Michael

In diesem Beitrag werden mittels einer Cross-Case Analyse von sechs Fallstudien Einführungsstrategien, Motivationsfaktoren und kritische Erfolgsfaktoren für Social Media in KMUs analysiert. Hinsichtlich der Einführungsstrategien wird untersucht, ob ein top-down oder bottom-up Ansatz gewählt wurde und welche Begleitmaßnahmen eingesetzt wurden, um die Nutzung der Social Media Anwendung zu fördern. Um den detaillierten Vergleich gewährleisten zu können, wird eine standardisierte Struktur für die Fallstudien als Grundlage für eine systematische Analyse entwickelt.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

E-Collaboration Systems: How Collaborative They Really Are

2011-06-24, Schauer, Bettina, Zeiller, Michael

Electronic Collaboration Systems support employees in communication, coordination and collaboration tasks to work together to a common purpose to achieve business benefit. However, the marketplace of E Collaboration systems is multifaceted and is made up of various types of systems with differing emphasis. E Collaboration systems may be well suited for communication tasks or coordination tasks (e.g., collaboration systems with focus on project management), but lack support of collaborative tasks – and vice versa. To identify the extent of the support of “real” collaboration of E Collaboration systems, an analysis of collaboration features is applied to a number of E Collaboration systems. Although we focus entirely on collaboration features and present results on a number of E-Collaboration systems with above-average collaboration emphasis, significant differences in extent and quality of collaboration support can be detected.

No Thumbnail Available
Publication

Collaborative Content Management in E-learning

2008-07-04, Zeiller, Michael, Thek, Elisabeth

Recently, many new technologies have been developed in content management, e.g., collaborative content management, user generated content, Web 2.0 approaches. Many of these technologies can be used effectively for educational purposes. Since the development in the field of content management is very dynamic it also affects E-learning systems. This paper aims at identifying trends in collaborative content management that can be applied in E-learning scenarios. Additionally, it points out whether underlying technologies of these trends have already been integrated in learning management systems, learning content management systems and conventional web content management systems.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Ausbildung im Spannungsfeld zwischen Bibliothekswesen und Wissensmanagement

2016-09-29, Geyer-Hayden, Barbara, Zeiller, Michael

In diesem Vortrag werden unterschiedliche Studiengänge und Ausbildungsprogramme im Bibliotheks- und Wissensmanagement vorgestellt und verglichen. Anhand des Bachelor-Studiengangs Information, Medien & Kommunikation und des Master-Studiengangs Angewandtes Wissensmanagement der Fachhochschule Burgenland, des Universitätslehrgangs Library and Information Studies der Universität Wien und weiterer Ausbildungen in Österreich wird analysiert, was diese Programme eint und unterscheidet. Im Zentrum der Untersuchung steht die Frage wie viel Wissensmanagement im Bibliothekswesen steckt und wie viel Bibliothekswesen im Wissensmanagement enthalten ist. Diese Frage wird anhand von ausgewählten Ausbildungsprogrammen für diese verwandten Disziplinen beantwortet. Dazu wird untersucht, ob die Curricula Inhalte aus dem jeweilig anderen Fachgebiet beinhalten. Auf der inhaltlichen Ebene werden sowohl die Konzepte als auch die in der Ausbildung vermittelten Kenntnisse über Werkzeuge wie Wikis und Ordnungssysteme untersucht. Zusätzlich werden die Kompetenzprofile der Ausbildungsprogramme in Hinblick auf Überschneidungen analysiert.

No Thumbnail Available
Publication

Wissensmanagement - quo vadis?

2018, Geyer-Hayden, Barbara, Zeiller, Michael

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Wikis im unternehmensinternen Wissensmanagement

2014, Zeiller, Michael, Schauer, Bettina, Riedl, Doris

Mittels Cross-Case Analyse von acht Fallstudien zum Einsatz von Wikis im un-ternehmensinternen Wissensaustausch wird untersucht, welche Maßnahmen eingesetzt werden, um die aus Literatur und Praxis bekannten Förderfaktoren umzusetzen. Als Ergebnis zeigt sich, dass eine Vorbildfunktion des Manage-ments und klare Ziele den Erfolg wesentlich beeinflussen. Den größten Nutzen ziehen MitarbeiterInnen aus der verbesserten Transparenz, der Durchsuchbar-keit der Wissensbasis, der Dokumentation und dem Austausch von Wissen.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Reviewing the E-Collaboration Marketplace

2010-07-28, Schauer, Bettina, Zeiller, Michael, Riedl, Doris

Electronic collaboration systems that support and enable communication, coordination and collaboration between people in shared projects, processes and teams within organisations and for cross-organisational use have significantly changed under the influence of Web 2.0 technologies and social software. The electronic collaboration marketplace is made up of numerous systems that offer a large variety of features. A classification approach is presented that classifies electronic collaboration systems and thus structures the diverse collaboration marketplace. Collaboration systems are evaluated and compared using a set of evaluation criteria that allow for the assessment of all major collaboration tasks. Thus completeness of systems as well as the main focus of applicability of individual collaboration systems is determined.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Sozialformen und Interaktion in der synchronen online Lehre

2020, Geyer-Hayden, Barbara, Zeiller, Michael

No Thumbnail Available
Publication

Web 2.0 Enabled Blended Learning

2009-10-30, Zeiller, Michael

An easy to implement approach for setting up a blended learning course at a university of applied sciences by Web 2.0 and social software tools is presented. Web 2.0 and social software are applied in blended learning scenarios to support distance learning activities. Various web 2.0 applications and face-to-face activities are mixed to make up a collaborative learning experience. Examples of course designs created by mixing face-to-face units and distance learning units using online and mobile social media related to Web 2.0 are presented.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Podcasting in Blended Learning

2009-06-20, Zeiller, Michael, Dal-Bianco, Veronica

The utilization of different kinds of podcasts (audio, video and screen casts) in a part-time degree programme based on blended learning at a university of applied sciences is presented. The high potential of podcasting to provide students with eLearning content in phases of distance learning is analyzed. Principles of web didactics are applied to podcasting content to identify course topics that can be covered by podcasts. Special attention is directed to the integration of podcasting with phases of attendance in blended learning courses.