Options
Thaller-Schneider, Magdalena
Research Outputs
Verständnis von Gesundheit
2022, Schnitzer, Barbara, Thaller-Schneider, Magdalena, Gollner, Erwin
Effectivness of the programme "3000 steps and more" in municipal settings
2012, Gollner, Erwin, Thaller, Magdalena, Schloffer, Evelyn
Effektivität des Programms "3000 Schritte und mehr" in kommunalen Settings
2012, Gollner, Erwin, Schloffer, Evelyn, Thaller, Magdalena
Transdisziplinäre Ableitung des St. Galler Management Modells zur ganzheitlichen Betrachtung von Gesundheitsförderung im Setting Kindergarten : Eine empirische Vorstudie
2013-04, Thaller, Magdalena, Gollner, Erwin
Da Gesundheitsförderung im Kindergarten überwiegend in zeitlich klar abgegrenzter Projektform stattfindet, rekonstruiert die Studie unter Verwendung des neuen St. Galler Management Modells von Rüegg-Stürm Ansätze zur ganzheitlichen Gesundheitsförderung im Kindergarten. Ziel ist es, das St. Galler Management Modell auf den Kindergarten zu übertragen, um daraus Faktoren für eine nachhaltige Implementierung von Gesundheitsförderung abzuleiten. Zur Verknüpfung von system- und managementorientierten Ansätzen mit Gesundheitsförderung wurde auf Grundlage einer theoriebasierten Exploration, eine leitfadengestützte ExpertInnenbefragung durchgeführt. Das daraus entwickelte Modell „ganzheitlicher Gesundheitsförderung im Setting Kindergarten“ zeigt eine system-orientierte Sichtweise von Gesundheitsförderung im Kindergarten sowie eine Darstellung aller potenzieller Akteure, KooperationspartnerInnen, Zielgruppen, Handlungsfelder und deren Wirkungszusammenhänge. Generelle Managementansätze können genutzt werden, um Gesundheitsförderung im Sinne einer lernenden Organisation im Kindergarten zu implementieren. Das entwickelte Modell stellt eine Strategie zur nachhaltigen Verankerung von Gesundheitsförderung im Kindergarten dar und liefert eine theoretisch fundierte Grundlage zur Entwicklung organisationstheoretischer und systemorientierter Instrumente.
Explorativer Zugang zur erfolgreichen Implementierung des Konezptes der Bewegten Schule im Setting Kindergarten
2012-09, Thaller, Magdalena, Schnabel, Florian
Effectiveness of the programm "3000 steps and more" in municipal setting
2012-11, Gollner, Erwin, Schloffer, Evelyn, Thaller, Magdalena
“Health in all Policies“ in Practice: multisectoral collaboration to promote walking as a mode of transport among school-aged children.
2013-08, Thaller, Magdalena, Gollner, Erwin, Schnabel, Florian
Background: Walking, as a form of exercise, promotes health and can contribute to a reduction of traffic as well as reduced environmental pollution. The promotion of physical activity in early childhood has been shown to be an important instrument in improving levels of health and overall wellbeing. The aim of this study was to show the influence of walking to school on kinesic behaviour of children and to determine the impact of walking on CO2 emission levels. Method: A quantitative survey was carried out in seven primary schools which took part in the “Schoolwalker” part of the project „Gemeinsam gesund im Bezirk Oberwart“. Data was collected first via a standardised questionnaire between October 2010 and June 2011. Second, via semi-structured interviews with teachers, changes in social skills, and levels of attention and concentration among children were ascertained. Results: In addition to promoting social behaviour and increasing the number of children walking to school to 48.56 %, we determined a reduction of 3.9 kg CO2 per child per year. This corresponds to a total reduction of 1.4 tonnes (among 370 children). Conclusion: Projects aimed at promoting physical activity, such as Schoolwalker, can lead to reductions in CO2 hence promoting protection of the climate and environment. The “Health in all Policies” approach is necessary to promote health through policies which are under the control of non-health sectors, requiring considerable multisectoral collaboration. This requires an enhanced awareness and consideration of the interplay between health and especially transport and the environment. Conversely, health promotion should increasingly consider the environmental impact of its policies by viewing environmental management as an instrument of health promotion. Further studies are necessary to create basic structural conditions to develop and promote walking to school and to integrate the topic “ecology” into health promotion.
Gesundheitsförderung konkret Ein forschungsgeleitetes Lehrbuch für die Praxis
2018, Gollner, Erwin, Szabo, Barbara, Schnabel, Florian, Schnitzer, Barbara, Thaller-Schneider, Magdalena
Das Lehrbuch richtet sich an einen breiten Kreis von Personen- und Berufsgruppen. Neben Studierenden und Lehrenden unterschiedlicher Fachrichtungen an Fachhochschulen, Universitäten und anderen Bildungseinrichtungen stellen Praktiker in der Gesundheitsförderung eine weitere wesentliche Zielgruppe dar. Der Leser profitiert von der Aufbereitung zentraler praxisrelevanter theoretischer Grundlagen der Gesundheitsförderung einerseits und den lessons learned einzelner Gesundheitsförderungsprojekte andererseits.
Mensch - Gesundheit - Gebäudetechnik
2005, Gollner, Erwin, Thaller, Magdalena, Singraber, S.