Research Outputs

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  • Publication
    An meinen Fähigkeiten als Liebhaber habe ich schon gezweifelt : Die Messung sozial erwünschten Antwortverhaltens
    (Beck, 2009)
    Grohs, Reinhard 
    ;
    ;
    Ein besonderes Problem wissenschaftlicher Befragungen ist die Tendenz von Respondenten ihre Antworten - bewusst oder unbewusst - in Richtung sozialer Erwünschtheit zu verzerren. Dieses Problem erhält mit steigendem Interesse der Marktforschung an sozial verträglichem Konsumentenverhalten sowie an negativen Aspekten des Konsumentenverhaltens, wie etwa Materialismus oder Kaufsucht, immer mehr Aufmerksamkeit. Eine weit verbreitete Technik zur Messung sozial erwünschten Antwortverhaltens sind Kontrollskalen. Die bisher konstruierten Skalen eignen sich jedoch nur begrenzt für die Anwendung in der Marktforschung, da sie einerseits für Marketingskalen unverhältnismäßig lang sind und andererseits teils psychopathologische Inhalte abfragen, die in einer Marktforschungsumfrage Anstoß erregen können. Die Autoren stellen eine neue Skala zur Messung von sozial erwünschtem Antwortverhalten vor, die eine vertretbare Skalenlänge besitzt und in der Marktforschung eingesetzt werden kann ohne Reaktanz beim Respondenten hervorzurufen.
      259
  • Publication
    SEMAFO7 : Skala zur Messung sozialer Erwünschtheit in der Marktforschung
    (Zentrum für Psychologische Information und Dokumentation (ZPID), 2011)
    Grohs, Reinhard 
    ;
    ;
    Die SEMAFO7 dient der bereichsspezifischen Messung der Tendenz zu sozial erwünschtem Antwortverhalten im Kontext der Marktforschung. Die Skala weist primär zwei Anwendungsmöglichkeiten auf (Grohs, Ebster & Kummer, 2009): Sie dient zum Einen der Identifikation von Skalen, deren Resultate durch sozial erwünschtes Antwortverhalten beeinflusst werden. Die SEMAFO7 fungiert hier als Kontrollskala, deren Korrelation mit einer für die Fragestellung inhaltlich relevanten, theoretisch jedoch unkorrelierten Skala als Indiz für sozial erwünschtes Antwortverhalten zu werten wäre. Zum Anderen können mit der SEMAFO7 Personen identifiziert werden, die in besonderem Maße zu sozial erwünschtem Antwortverhalten neigen. Es fehlt allerdings bislang eine Normierung, aus der sich Kriterien für einen Ausschluss von Probanden aus der Analysestichprobe oder Gewichtungsfaktoren zur Korrektur von Antworttendenzen ableiten lassen.
      175
  • Publication
    Let’s play on Facebook: using sentiment analysis and social media metrics to measure the success of YouTube gamers’ post types
    (Springer, 2019) ; ;
    Strauss, Christine 
    This paper discusses the analysis results of successful self-marketing techniques on Facebook pages in the cases of three YouTube gamers: PewDiePie, Markiplier, and Kwebbelkop. The research focus was to identify significant differences in terms of the gamers’ user-generated Facebook metrics and commentary sentiments. Analysis of variance (ANOVA) and k-nearest neighbor sentiment analysis were employed as core research methods. ANOVA of the classified post categories revealed that photos tended to show significantly more user-generated interactions than other post types, while, on the other hand, re-posted YouTube videos gained significantly fewer numbers in the retrieved metrics than other content types. K-nearest neighbor sentiment analysis pointed out underlying follower negativity in cases where user-generated activity was relatively low, thereby improving the understanding of the opinion of the masses previously hidden behind metrics such as the number of likes, comments, and shares. The paper at hand highlights the methodological design of the study as well as a detailed discussion of key findings and their implications, and future work. The results per se indicate the need to utilize natural language processing techniques to optimize brand communication on social media and highlight the importance of considering machine learning sentiment analysis techniques for a better understanding of consumer feedback.
      74Scopus© Citations 3
  • Publication
    Social media metrics and sentiment analysis to evaluate the effectiveness of social media posts
    (Elsevier, 2018) ; ;
    Strauss, Christine 
    The present paper presents the results of an analysis of indicators underlying successful self-marketing techniques on social media. The participants included YouTube gamers. We focus on the content of their communication on Facebook to identify significant differences in terms of their user-generated Facebook metrics and commentary sentiments. Methodologically, ANOVA and sentiment analysis were applied. ANOVA of the classified post categories revealed that re-posted YouTube videos gained significantly fewer likes, comments, and shares from the audience. On the other hand, photos tended to show significantly more follower-generated actions compared to other post types in the sample. Sentiment analysis revealed underlying follower negativity when user-generated activity tended to be relatively low, offering valuable complementary results to the mere analysis of other post indicators, such as the number of likes, comments, and shares. The results indicated the necessity to utilize natural language processing techniques to optimize brand communication on social media and highlighted the importance of considering the opinion of the masses for better understanding of consumer feedback.
      73  1262Scopus© Citations 46